En spännande fotbollsnyhet som knyter an till ekonomivärlden är den om att kosmetikaföretaget Oriflame nu utreds av ryska konkurrensmyndigheter för att ha ”missbrukat FIFA:s varumärke” under sommarens fotbolls-VM. Historiskt har bolag som verkar på den östeuropeiska och ryska marknaden varit noga med att upprätthålla en viss affärsetisk standard, men denna gång verkar Oriflames ledning valt en annan väg.
Oriflame bekräftar att de använt Fifas varumärke felaktigt
Oriflame är som bekant ett börsbolag på Stockholm Nasdaq OMX, vilket innebär att särskilt skarpa krav ligger på bolagen i hur de agerar. Misstänkt manipulation och missbruk utreds i regel mycket noggrant av tillsynsmyndigheterna och att det nu handlar om något så välkänt som Fifa’s varumärke gör att bolagsanalytikerna drar öronen åt sig. Vad är det som händer på Oriflame? Själva bekräftar de nu historien i intervjuer.
Fifa och fotbolls-VM som marknadsföringsplattform
Att Oriflame lockas av fotbolls-VM är föga förvånande. Bolaget är stora i just Östeuropa och har en lång rad butiker och system med dotterbolag och delägda partnerföretag som kanaliserar och saluför Oriflames produkter i regionen. När världens största evenemang skulle gå av stapeln just i Ryssland förstår man att man ville kapitalisera på Fifa’s varumärke en del, men det kräver licens.
Varför göra något så uppenbart fel?
Harvold Svendsen, ekonomijournalist på norska Affärsavisen, skriver i en kommentar att det kan verka dumdristigt av lilla Oriflame att gå emot stora Fifa, men att man i grund och botten inte hade något val. Alternativet att inte vara med och försöka dra nytta av årtiondets största evenemang i Ryssland var än värre. Oriflame var enkelt tvungna att använda Fifas logga, trots slakt av börskursen och brottsutredning i flera länder.